تبلت‌هاي متن‌باز، رقيبي جدي براي اپل
آندرويد، همچنان پيشتاز

هرچند که علاقه‌مندان به سيستم‌عامل‌هاي متن‌باز در تلاشند تا جايگاه اين سيستم‌عامل‌ها را در صنعت توليد تبلت مستحکم سازند اما پيش‌بيني‌ها از تصاحب بخش عمده‌اي از بازار اين صنعت توسط شرکت اپل خبر مي‌دهد. برخي از کارشناسان بر اين عقيده‌اند که در بهترين‌ حالت، اين بازار به‌نسبت مساوي ميان اپل و آندرويد تقسيم خواهد شد. رايگان بودن آندرويد بسياري از شرکت‌هاي توليدکننده تبلت‌ها را به استفاده از آن راغب مي‌کند. همين موضوع سبب مي‌شود تا قيمت نهايي محصولات توليدي آن‌ها نيز بسيار مناسب‌ بوده و از نظر اقتصادي براي اغلب مردم مقرون به‌صرفه باشد. از سوي ديگر با وجود بالا بودن قيمت نهايي محصولات اپل، امکانات و خدمات متفاوتي که توسط اين شرکت ارائه مي‌شود، بسياري از کاربران خاص را به سمت استفاده از اين محصولات سوق مي‌دهد. اين موضوع عاملي است که تعداد کاربران تبلت‌هاي اپل را نيز افزايش مي‌دهد. پيش‌بيني کسب سهم 50‌ درصدي بازار اين تبلت‌ها توسط هر يک از اين دو رقيب، نشان‌دهنده دورنماي روشني است که توسط کارشناسان ترسيم شده است.

تلاش ساير متن‌بازها

در کنار دو رقيب اصلي بازار تبلت‌ها، سيستم‌هاي ديگري نيز شانس خود را براي حضور در اين عرصه محک زده‌اند. به عنوان مثال مي‌توان به تبلت‌هاي مبتني بر MeeGo اشاره کرد که چند ماه پيش وارد بازار شد. تبلت WeTab که بر پايه MeeGo طراحي شده است، يک تبلت کاملا متن‌باز است که اميد مي‌رود به عنوان يکي از موفق‌ترين تبلت‌هاي بازار شناخته شود. در اين تبلت متن‌باز تمامي نرم‌افزارها و ابزارهاي مورد نياز کاربر نيز از نوع نرم‌افزارهاي متن‌باز و رايگان انتخاب شده است. از ديگر مزيت‌هايي که درباره اين تبلت بيان مي‌شود درگاه‌هاي ورودي آن است که علاوه بر USB از HDMI نيز پشتيباني کرده و قابليت اتصال به چاپگر را هم به کاربر ارائه مي‌کند.

گوگل همچنان مي‌تازد

در کنار ارتقاء امکانات تبلت‌هاي آندرويدي، گوگل قصد دارد تا سيستم‌عامل کروم را نيز وارد رقابت تبلت‌ها کند. شرکت گوگل با هماهنگي شرکت‌هاي سامسونگ و Acer، تبلت‌هايي را روانه بازار خواهد کرد که از سيستم‌عامل کروم استفاده مي‌کنند. اين حرکت گوگل گام ديگري براي تصاحب بخشي از سهم اپل است. خبرها حاکي از آن است که شرکت ال‌جي نيز در حال بررسي طرح استفاده از سيستم‌عامل کروم در تبلت‌هاي توليدي خود است. به‌نظر مي‌رسد در ماه‌هاي آينده تبلت‌هاي مبتني بر کروم سر و صداي زيادي به‌راه بيندازد.

تلاش‌هايي از جنس لينوکس

هر چند سيستم‌عامل MeeGo که بر پايه لينوکس طراحي شده است، خود را به عنوان يکي از سيستم‌عامل‌ها متن‌باز تبلت‌ها معرفي کرده اما اين عامل مانع از تلاش براي ارائه تبلت‌هاي لينوکسي نشده است. تبلت جديدي که تحت عنوان Spark معرفي شده يک تبلت مبتني بر لينوکس است که در اندازه 7 اينچي طراحي شده است.

مايکروسافت و روياي پيروزي

هر چند سيستم‌عامل ويندوز مايکروسافت در ميان کاربران رايانه طرفداران بسياري دارد اما نتوانسته است جايگاه مناسبي را در تلفن‌هاي همراه و تبلت‌ها تصاحب کند. البته تلاش‌هاي مايکروسافت در اين زمينه بي‌نتيجه نبوده است. به گفته مديرعامل شرکت ARM، که به عنوان بزرگ‌ترين شرکت توليدکننده پردازنده‌هاي تبلت‌ها و تلفن‌هاي همراه شناخته مي‌شود، سيستم‌عامل ويندوز 8 داراي قابليت‌هاي ويژه‌اي است که ورود آن به بازار رقابت، تهديدي جدي براي اپل خواهد بود.

آينده تبلت‌ها

به عقيده بسياري از کارشناسان، تبلت‌ها که در واقع نوع کوچک شده نوت‌بوک‌ها و نت‌بوک‌ها به شمار مي‌آيند، در آينده‌اي نه‌چندان دور جايگزين آن‌ها خواهد شد. قابليت حمل‌ونقل آسان در کنار وزن کم و دارا بودن تمامي قابليت‌ها و امکانات مورد نياز، بسياري از کاربران را به اين فکر وا مي‌دارد که به جاي نوت‌بوک‌ و نت‌بوک‌ از تبلت‌ استفاده کنند. بر اين اساس شرکت‌هاي فعال در عرصه توليد محصولات ديجيتالي در تلاش‌اند تا سهمي در بازار آينده تبلت‌ها داشته باشند. البته بايد اشاره کرد که تبلت‌ها به‌هيچ عنوان نمي‌توانند جايگزين مناسبي براي نت‌بوک‌ها و نوت‌بوک‌ها باشند. نتيجه‌گيري در اين‌گونه موارد نيازمند گذر زمان است. بنابراين ما نيز منتظر مي‌مانيم تا صحت‌وسقم اين نظريه‌ها را در آينده بررسي کنيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 596
بازدید دیروز : 269
بازدید هفته : 1734
بازدید ماه : 1725
بازدید کل : 73519
تعداد مطالب : 751
تعداد نظرات : 74
تعداد آنلاین : 1



http://royalsell.com/theme/images/royalsell-amudi.gif

javahermarket